پایه چراغ روشنایی به طور کلی به سازه ای اطلاق میشود که از آن برای روشنایی معابر،پارک ها،فضاهای صنعتی،مراکز تفریحی و تجاری،باغ و ویلا و… استفاده میشود.این سازه شامل چهار بخش بیس پلیت،بدنه،سرچراغ و چراغ میشود.بدنه این سازه را بر حسب کاربرد،بودجه و مبلمان محیط از فولاد،آلومینیوم،چدن و حتی چوب میتوان ساخت.قیمت پایه چراغ ها نیز براساس جنس بدنه،سرچراغ و نیز ابعاد آنها بسیار متنوع میباشد.نصب پایه چراغ نیز مانند طراحی و تولید آن دارای الزامات و استانداردهایی میباشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.این محصول به طور کلی بر حسب کاربرد به چندین دسته تقسیم میشود:

 

پایه چراغ پارکی:

این محصول به عنوان یکی از پرکاربردترین مدل های  پایه چراغ روشنایی معمولا در ارتفاع 2.5 تا 6 متر تولید میشود.از این محصول به عنوان مکمل پایه های خیابانی و برج های نوری استفاده میشود. در واقع در نور پردازی محیط های باز و محوطه ای که از برج های نوری استفاده می شود یک شعاع نور بزرگ و دایره ای ایجاد می شود و به دلیل این که کانون نوری آن در ارتفاع بالا قرار می گیرد موانعی مثل درخت ها سایه ایجاد می کنند و عملا در مکان هایی نظیر پارک ها و بوستان ها نمی توانند به تنهایی تامین کننده روشنایی محیط باشند. از این رو استفاده از پایه چراغ پارکی امری ضروری است. از مهمترین مولفه های این محصولات نقش بسزایی است که در زیباسازی شهری دارند لذا در ساخت این محصولات توجه به زیبایی ظاهری بسیار با اهمیت است.

برای آشنایی با پایه چراغ پارکی سما تابان میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:

                  پایه چراغ پارکی                       

 

پایه چراغ دکوراتیو:

این سازه شامل طیف گسترده ای از سازه های روشنایی میباشد در واقع این محصول حاصل زیباسازی سایر سازه های روشنایی (پارکی،خیابانی و برج نوری) با بهره گیری از مبله و سرنیزه و رابط ها میباشد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.این محصول به دلیل تنوع در طراحی و نیز قابلیت نصب انواع سرانداز و روشنایی بسیار مورد توجه کارفرمایان و پیمانکاران قرار گرفته است همین ویژگی این امکان را فراهم میسازد تا بتوان این محصول را متناسب با المان های موجود در محیط تولید کرد.ظاهر زیبا و چشم نواز این پایه ها موجب شده تا علاوه بر استفاده از آن جهت روشنایی در پارک ها،میادین شهر و خیابان ها به عنوان یک المان شهری نیز مورد توجه قرار گیرد.قیمت پایه چراغ دکوراتیو بدلیل استفاده از آلومینیوم بیشتر از سایر مدل ها میباشد.

برای آشنایی با پایه چراغ دکوراتیو سما تابان میتوانید از لینک زیر استفاد                                                            پایه چراغ دکوراتیو

 

پایه چراغ خیابانی:

این محصول یکی دیگر از پایه چراغ های روشنایی میباشد که معمولا در جاده ها و معابر شهري و بزرگراهي کاربرد دارند. اين محصول به دو دسته کلي تقسيم بندي مي شود:

پایه چندوجهی:

این محصول به همراه سرانداز (دستک) جهت نصب انواع چراغ خیابانی به منظور روشنایی معابر مورد استفاده قرار میگیرد.از ویژگی های این محصول امکان طراحی و نصب سرانداز متناسب با مبلمان شهری معابر جهت رعایت الزامات زیباسازی میباشد.از دیگر ویژگی های این محصول مونتاژ قطعات به صورت اورلبی است که این امر موجب سهولت در جابجایی پایه میشود به همین دلیل استفاده از این مدل بسیار پرکاربرد میباشد.

پایه چراغ خیابانی لوله ای:در این محصول قطعات به صورت تلسکوپی به داخل یکدیگر رفته و با جوشکاری به هم متصل میشوند به این صورت که قطر قطعات از پایین به بالا کم میشود.

 

برای آشنایی با پایه چراغ خیابانی سما تابان میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:

                پايه چراغ خياباني

 

پایه چراغ چمنی:

پایه چراغ چمنی یکی از انواع پایه چراغ های روشنایی میباشد که ویژگی منحصر به فرد آنها ارتفاع کم آنها است که این امر به دلیل کاربرد خاص آنها میباشد چرا که از پایه چراغ چمنی برای ایجاد یک روشنایی تزیینی در باغچه ها،پیاده رو ها،باغ و ویلا،فضای سبز کوچک و… استفاده میشود.این پایه ها در ارتفاع 80 الی 120 سانتیمتر طراحی میشوند.

 

                                             نمونه های تولیدی سما تابان:

عوامل موثر بر تعیین قیمت پایه چراغ:

  • ابعاد:با افزایش ارتفاع پایه،ضخامت ورق بدنه و قطر داخلی پایه نیز افزایش میابد که این امر باعث افزایش قیمت نهایی سازه میشود.
  • بیس پلیت:با افزایش ابعاد پایه و بدنبال آن افزایش وزن سازه میباست ضخامت و شعاع بیس پلیت سازه نیز افزایش یابد که این موجب افزایش قیمت نهایی سازه میشود.
  • پوشش بدنه:استفاده از رنگ با کیفیت که از یک سو زیبایی ظاهری پایه را حفظ کند و از سوی دیگر از پایه در برابر ضربه و خوردگی جلوگیری کند باعث افزایش قیمت نهایی سازه میشود.

 

چراغ انتخاب شده توسط من چه محدوده ای را روشن میکند؟ فاصله بین دو پایه متوالی چقدر باید باشد؟

یکی از مهمترین و اصلی ترین سوالاتی که مشتریان عزیز از ما دارند این میباشد که یک چراغ با توان مشخص چه محدوده ای را روشن میکند یا برای تامین روشنایی منطقه هدف به چه تعداد پایه نیاز داریم یا این که فاصله دو پایه متوالی چقدر باید باشد؟برای تعیین این نکته ابتدا به تعریف چند اصطلاح در مورد چراغ ها میپردازیم.لومن واحد اندازه گیری مقدار نور یک منبع نور است. یک لوکس شدت نور، معادل یک لومن نور است که به یک متر مربع از سطح می تابد. پس اگر ۱۰۰۰ لومن نور بر روی یک متر مربع تابیده شود شدت روشنایی ۱۰۰۰ لوکس بدست می دهد. و اگر همان ۱۰۰۰ لومن بر روی ۱۰ متر مربع تابانده شود شدت روشنایی ۱۰۰ لوکس خواهد شد..

پس روشن نمودن یک فضای بزرگتر با یک مقدار مشخص لوکس، به تعداد بیشتری منابع نور نیاز خواهد داشت.مثلا یک چراغ 60 وات با شار خروجی 800 لومن برای تابش به فضای 10 متر مربع حدود 80 لوکس نور می دهد ولی اگر تنها یک چراغ 60 برای فضای 100 متر مربعی استفاده شود تنها 8 لوکس شدت نور ایجاد می کند. 60 لوکس شدت روشنایی حداقل نور قابل قبول از نظر استاندارد های بین المللی برای محیط عمومی خارج ساختمان می باشد. لذا  برای تامین روشنایی منطقه هدف را باید معیار های بالا را در نظر گرفت. که با افزایش تعداد پایه ها (کاهش فاصله بین دو پایه) بیشتری بدست آورد. یا اگر هدف کاهش تعداد پایه ها باشد میتوان از چراغ با لوکس بالا استفاده کرد البته این مسئله را باید در نظر داشت که چراغ با نوردهی بالا در ارتفاع پایین خیرگی ایجاد میکند لذا باید ارتفاع پایه ها را افزایش داد.

ضریب لوکس حفظ حداقل روشنایی پایه ها برای: ضریب لوکس حفظ میانگین روشنایی پایه ها برای:
پارکینگ ماشین 5-10 پارکینگ ماشین 10-20
منطقه در حال ساخت 15 منطقه در حال ساخت 50
مناطق عمومی

 

 

15 مناطق عمومی 30
فوشگاه ها 10 فروشگاه ها 50
مناطق نگهبانی و امنیتی 2.5-5 مناطق نگهبانی و امنیتی 5-10
مناطق صنعتی 5-10 مناطق صنعتی 10-20

 

نصب پایه چراغ روشنایی:

نصب و راه اندازي تجهيزات روشنايي(برج نوري،پايه چراغ) و تجهيزات ترافيکي(چراغ راهنمايي و متعلقات) نياز به تخصص و تجربه کافي دارد زيرا اگر نکات لازم در اجراي آنها به خوبي لحاظ نشود در درجه اول مي تواند منجر به حوادث ناگوار شود. در درجه بعدي منجر به ارائه يک پروژه ناقص و به دنبال آن عدم دستيابي به اهداف مورد نظر و نيز اتلاف منابع مالي شود لذا نصب و راه اندازي اين تجهيزات نيز همچون ساخت مي بايست به افراد متخصص سپرده شود تا نتايج مطلوب حاصل گردد.

• نصب پايه چراغ: در بحث روشنايي ابتدا با توجه به شرايط محيط،نیاز مشتری و نیز بودجه، طرح کلی تعیین میگردد.

در طرح کلي تعداد و نوع پايه، ابعاد و مشخصات فني پايه ،مشخصات فنی فونداسیون پایه ها، نحوه چیدمان پایه ها،مشخصات فنی پروژکتورها و یا چراغها و نیز مشیخصات کابل و نقسه کابل کشی تعیین میگردد.و سپس فرایند اجرای پروژه شروع میگردد:

اجراي فونداسيون
• کابل کشي
• اسمبل و نصب سازه فلزي
• نصب پرژکتورها و چراغ ها
• کابل کشي داخلي
• راه اندازي و تست
• آموزش به نيروهاي مشتري جهت بهره برداري صحيح از محصول

 

پایه چراغ پارکی
پایه چراغ پارکی

 

فونداسیون مناسب برای پایه چراغ:

فونداسیون در واقع نگهدارنده پایه چراغ میباشد به همین خاطر انتخاب یک فونداسیون مناسب که توسط افراد متخصص و براساس استاندارد های فنی تعیین شده باشد بسیار با اهمیت است.مشخصات فنی فونداسیون (ابعاد بولت،ابعاد و عیار بتن) بر اساس میانگین سرعت باد در منطقه، وزن سازه و…تعیین میگردد.نکته دیگر در مورد فونداسیون برج نوری اتخاب فونداسیون پیش ساخته و یا فونداسیون در محل میباشد که برای انتخاب بین این دو توصیه میشود از مقاله ای که توسط متخخصان سما تابان تهیه شده است مراجعه فرمایید استفاده از فونداسيون پيش ساخته و يا ساخت فونداسيون در محل؟

ساختار پایه چراغ پارکی:

بدنه:بدنه این محصول را بسته به کاربرد و محل استقرار آن از فولاد، آلومینیوم و یا چدن میسازند که انتخاب نوع بدنه به عواملی همچون بودجه،مبلمان محیطی و… بستگی دارد.ضخامت ورق بدنه با توجه به ارتفاع  و وزن سر چراغ ها تعیین میشود که برای این محصول معمولا در محدوده 2 تا 3 میلیمتر میباشد.بدنه این محصول به صورت لوله ای و یا قوطی چهار وجهی طراحی و ساخته میشود که قطر داخلی آن بستگی به ارتفاع پایه دارد.جنس بدنه عامل اصلی در تعیین قیمت پایه چراغ میباشد.

سرچراغ:سر چراغ این محصول به یکی از دو صورت متصل و یا جدا از بدنه طراحی میشوند.همچنین بسته به شرایط پایه ها را به صورت یک طرفه و یا دو طرفه طراحی میکنند.هماهنگی با بدنه و نیز مبلمان محیطی نیز میبایست در طراحی در نظر گرفته شود.

پوشش بدنه:برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی پایه ها از پوشش رنگ الکترواستاتیک استفاده میشود. گاها برای ایجاد مقاومت بیشتر ابتدا سازه را با پوشش گالوانیزه مقاوم ساخته سپس برای زیباسازی سازه یک پوشش الکترواستاتیک برروی آن ایجاد میشود که این امر زمانی انجام میگیرد که سازه میبایست در یک محیط شرجی بکار گرفته شود که البته این امر موجب افزایش قیمت پایه چراغ خواهد شد.

ارتفاع:این محصول معمولا در ارتفاع 2 متر تا 6 متر طراحی میشود.

پایه چراغ پارکی
پایه چراغ پارکی

ساختار پایه چراغ دکوراتیو:

بدنه این محصول به صورت لوله ای و از جنس فولاد ST-37 ساخته میشود.بدنه این محصول بسته به ارتفاع آن از چندین لوله فولادی که از پایین به بالا قطر آنها کاهش میابد و نیز به وسیله جوشکاری به یکدیگر متصل میشوند ساخته میشود.در قسمت پایین سازه نیز مبله قرار می گیرد، مبله قطعه ای است آلومینیومی که به روش ریخته گری ساخته می شود البته گاها مبله را برای کاهش هزینه ها از فولاد می سازند که برای تزیین آن از کتیبه با نقش های گوناگون استفاده می شود. شکل مبله بسته به سفارش مشتری متغییر است ولی عموما مبله ها در دو شکل گلدانی و یا مکعبی طراحی می شوند. از دیگر بخش های پایه های دکوراتیو قطعات آلومینیومی به نام رابط است که اتصالات پایه را می پوشاند و نیز سرنیزه ها که در بالای تاج پایه نصب میشوند و جنبه تزیینی دارند را می توان نام برد که در اشکال مختلف طراحی و تولید میشوند.

 

پوشش پایه چراغ روشنایی:

برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی پایه از پوشش رنگ الکترواستاتیک استفاده میشود که فرآیند آن به شرح زیر است:

  • سند بلاست
  • آستر زینک ریچ
  • رنگ میانی
  • پوشش نهایی ولی اورتان

از مزایای پوشش رنگ پلی اورتان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ پلی اورتان پس از اعمال یک سطح بسیار براقی را ایجاد می کند که گذر زمان نمی تواند روی درخشندگی آن تأثیر بگذارد.
  • در برابر سایش و کلیه ی فرآیندهایی که در اثر اصطکاک بالا ایجاد می شود، مقاوم هستند و به هیچ عنوان دچار پوسته شدن نمی شوند.
  • در برابر اشعه ی ماوراء بنفش دوام بی نظیری دارند و به نوعی می توانند ساختار خود را در نواحی پر تنش محیطی که ناشی از تغییرات آب و هوا می باشد، حفظ کنند.
  •  دامنه ی وسیعی از تغییرات دمایی را می توانند تحمل کنند به این صورت که در نواحی و مراکز صنعتی این بازه در حدود ۳۰ درجه زیر صفر و تا ۱۱۰ درجه بالای صفر قابل نوسان است.
  • از لحاظ تماس با مواد شیمیایی که دارای خاصیت خورندگی خفیف هستند و به مرور باعث تخریب ساختار رنگ می شوند، کاملاً مقاوم هستند و هیچ گونه واکنش با برخی مواد حلال ندارند.
  • قابل پوشش دهی مجدد هستند البته پس از آنکه سطح به طور کامل آماده سازی شد. با این حال نیازی به حذف لایه های زیرین اولیه و اجرای فرآیند سنباده زنی به صورت گسترده و عمیق ندارند

یک دیدگاه برای “پایه چراغ روشنایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *