برج نوری

سازه ای است از جنس فولاد (فولاد با استاندارد ST37) که به صورت چند وجهی (6 تا12 وجهی) تولید میگردد. این محصول بسته به نیاز از ارتفاع 6 الی 30 متر قابلیت طراحی دارد. با توجه به مکانیزم این سازه از این محصول برای روشنایی فضاهای بزرگ و وسیع  مانند فرودگاهها،استادیوم های ورزشی،میادین بزرگ شهری،پارکینگها و… استفاده میشود. ابزار برج های نوری برای روشنایی نیز پروژکتورها میباشند که بسته به ارتفاع برج و تعداد پروژکتورها شعاع نوری 40 تا 70 متری ایجاد میکند.

برج نوری
برج نوری

 

انواع برج نوری:

برج نوری براساس ساختار و کاربرد به سه دسته کلی تقسیم بندی میشود:

برج نوری متحرک:

در این مدل از برج نوری هد یا سبد نگهدارنده پروژکتورها به وسیله یک سیم بکسل قابلیت جابجایی در امتداد برج را دارا میباشد.بسته به سیستم جابجایی هد برج نوری متحرک به دو دسته کلی تقسیم بندی میشود:

برج نوری متحرک برقی: در این محصول از یک گیربکس برقی برای جابجایی هد استفاده میشود. برای برج های نوری با ارتفاع و تعداد پروژکتورهای زیاد استفاده از این نوع سیستم جابجایی توصیه میشود.

برج نوری متحرک دستی: در این محصول از یک گیربکس دستی برای جابجایی هد برج استفاده میشود.برای برج های نوری با ارتفاع و تعداد پروژکتورهای کم استفاده از این نوع سیستم جابجایی توصیه میشود

برج نوری ثابت:

در این مدل از برج نوری هد یا سبد نگهدارنده برج نوری ثابت میباشد. این محصول نیز براساس دسترسی به پروژکتورها به دو دسته تقسیم بندی میشود:

برج نوری ثابت نرده بان دار:در این محصول برای دسترسی به پروژکتورها یک نرده بان به بدنه برج متصل میشود.از این محصول زمانی استفاده میشود که محل نصب سازه امکان ورود بالابر برای دسترسی به پروژکتورها را ندارد.

برج نوری
برج نوری

برج نوری ثابت بدون نرده بان: در این محصول برای دسترسی به پروژکتورها صرفا باید از بالابر استفاده نمود.

برج نوری
برج نوری

برج نوری استادیومی:

در این محصول برخلاف سایر مدلها که پروژکتورها به صورت 360 درجه بر روی هد متصل میشوند، پروژکتورها در یک جهت نصب شده تا نور در یک جهت خاص تابیده شود به همین دلیل کاربرد این محصول در اماکن خاص مانند استادیومهای ورزشی میباشد.

این محصول نیز به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی مشود:

برج نوری استادیومی متحرک:در این محصول سبد نگهدارنده پروژکتورها قابلیت جابجایی در امتداد بدنه برج را دارا میباشد.

برج نوری

برج نوری استادیومی ثابت:در این محصول سبد نگهدارنده پروژکتورها ثابت بوده و امکان جابجایی ندارد.

برج نوری
برج نوری

برج نوری با گیربکس برقی یا دستی ؟

یکی از سوالات مهم در هنگام انتخاب برج نوری، برقی و یا دستی بودن  آن است که این سوال را با در نظر گرفتن چند فاکتور میتوان پاسخ داد:

  • ارتفاع سازه:با افزایش ارتفاع سازه دسترسی به پروژکتورها سخت تر خواهد شد به همین دلیل منطقی است که برای برج نوری مرتفع از گیربکس برقی استفاده شود.
  • تعداد و وزن پروژکتورها:هر چه وزن و تعداد پروژکتورها افزایش یابد جابجایی سبد نگهدارنده پروژکتورها سخت تر خواهد بود به همین دلیل نیاز به استفاده از گیربکس برقی میباشد.
  • بودجه:استفاده از گیربکس برقی باعث افزایش هزینه نهایی یک برج نوری میشود به همین دلیل بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه میتواند از عوامل تعیین کننده نوع سازه باشد.
برج نوری
برج نوری

ساختار برج نوری:

بدنه:بدنه برج نوری از فولاد ST37 به صورت چندوجهی (6 تا 12 وجهی) و در قطعات 6 متری ساخته میشود.با افزایش ارتفاع برج نوری را با تعداد وجه های بیشتری طراحی میکنند.

ضخامت بدنه:صخامت ورق بدنه برج نوری براساس ارتفاع برج و تعداد پروژکتورها تعیین میگردد که این عدد معمولا بین 3 تا 6 میلیمتر میباشد.

قطر داخلی:برج نوری به صورت هرمی طراحی میشود به این صورت که قطر هر قطعه از پایین به بالا کاهش میابد که دلیل این طراحی یکی آسانی نصب برج و دیگری افزایش مقاومت برج میباشد.

پوشش: برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی برج نوری از گالوانیزه گرم استفاده میشود که حداقل ضخامت آن باید 70 میکرون باشد.

اتصال قطعات:قطعات برج نوری به صورت اورلبی صورت میگیرد که هر قطعه حدود 0.5 تا 1 متر در قطعه پایینی اورلب میشود.

بیس پلیت و لچکی:بیس پلیت یا صفحه ستون در واقع متصل کننده سازه به فونداسیون و لچکی متصل کننده بدنه برج به بیس پلیت میباشد.

 

مکانیزم روشنایی برج نوری:

مکانیزم برج نوری به گونه ای است که یک شعاع نوری در ارتفاع بالا ایجاد میکند به همین دلیل میتواند منطقه وسیعی را (40 تا 70 متر) روشن کند.

 

مزایا و معایب برج نوری:

مزایا:

  • روشنایی یک منطقه وسیع با وجود اشغال فضای کم چرا که برای ایجاد روشنایی در حد روشنایی یک برج نوری میبایست از چندین پایه چراغ استفاده نمود که قطعا فضای بیشتری را اشغال میکند.
  • تعمیر و نگهداری آسان بخصوص اگر از برج نوری متحرک استفاده نمود.
  • مقاومت بالا در برابر عوامل طبیعی مانند طوفان،باران و…
  • ایجاد روشنایی بدون سایه و خیرگی
  • بدلیل ایجاد کانون نوری در ارتفاع برج نوری میتواند سازه های مرتفع در محیط را نیز روشن کند.
  • عمر مفید بالا

معایب:

شعاع نوری ایحاد شده توسط برج نوری بزرگ با کانون نوری در ارتفاع بالا میباشد به همین دلیل اگر در منطقه موانعی مانند درخت وجود داشته باشد سایه ایجاد میشود به همین خاطر از پایه چراغ روشنایی به عنون مکمل برج نوری استفاده میشود.

برج نوری
برج نوری

 

عوامل موثر بر طراحی برج نوری:

  • سرعت باد در منطقه
  • ساختار زمین و جنس خاک
  • مقاومت در برابر سیل و دیگر بلایای طبیعی
  • مساحت و خصوصیات فیزیکی محل پروژه
  • مقدار شور نوری مورد نیاز
  • نوع پروژکتور
  • رعایت استانداردها

قیمت برج نوری:

  • ابعاد: با افزایش ارتفاع برج نوری جهت حفظ استحکام سازه میبایست ضخامت بدنه و قطر داخلی آن افزایش یابد به همین دلیل قیمت نهایی محصول نیز افزایش میابد.
  • پوشش:برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی برج نوری از پوشش گالوانیزه و یا رنگ اپوکسی استفاده میشود که پوشش گالوانیزه بدلیل مقاومت و طول عمر بیشتری که ایجاد میکند باعث افزایش قیمت نهایی محصول میشود.
  • جنس بدنه:استفاده از ورق فولاد استاندارد (ST37)  باعث افزایش قیمت سازه خواهد شد.
  • بیس پلیت و لچکی:با افزایش ابعاد و ضخامت این دو قسمت از سازه قیمت محصول نیز افزایش میابد.

با توجه به نکات بالا میتوان به این موضوع پی برد که تولید یک برج نوری استاندارد و با کیفیت که مقاومت بالا در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی را داشته باشد و از طرفی عمر مفید بالایی داشته باشد از قیمت بالاتری نسبت به یک محصول غیراستاندارد و بی کیفیت برخوردار است.

برج نوری
برج نوری

 

برج نوری دکوراتیو:

یکی از انواع پایه چراغ دکوراتیو، برج نوری دکوراتیو میباشد. ساختار این محصول شبیه پایه چراغ دکوراتیو و کارآیی آن مشابه برج نوری است به همین دلیل زیر مجموعه پایه چراغ دکوراتیو تعریف میشود. بدنه این محصول برخلاف برج نوری های معمول به صورت لوله ای و مجهز به مبله و رابط و سرنیزه میباشد که دلیل آن زیباسازی این محصول میباشد.

فونداسیون مناسب برای نگهداری برج نوری:

فونداسیون در واقع نگهدارنده برج نوری بر روی زمین میباشد به همین دلیل انتخاب یک فونداسیون استاندارد بسیار با اهمیت میباشد. مشخصات فنی فونداسیون (تعداد و قطر بولت ها،عیار بتن) بر اساس ابعاد و وزن برج نوری و نیز شدت باد در منطقه تعیین میگردد. نکته دیگر انتخاب بین فونداسیون پیش ساخته و فونداسیون دفنی میباشد که برای آگاهی از این موضوع توصیه میشود به مقاله  استفاده از فونداسيون پيش ساخته و يا ساخت فونداسيون در محل؟ مراجعه فرمایید.

اجزای تشکیل دهنده برج نوری:

  • هد یا سبد نگهدارنده پروژکتور: این بخش از برج نوری همانطور که از نامش پیداست وظیفه نگهداری پروژکتورها را دارد که به دو صورت متحرک و یا ثابت طراحی میگردد و با توجه به کاربری آن به صورت دایره ای یا سبد ساخته میشود.
  • بدنه:بدنه یا ستون برج در واقع قسمت اصلی سازه محسوب میشود که از فولاد ST37 به صورت چند وجهی و در قطعات 6 متری تولید میشود که این قطعات به صورت اورلبی و یا فلنچی به  یکدیگر متصل میشوند.
  • بیس پلیت و لچکی:بیس پلیت در واقع یکی از حساس ترین نقاط برج نوری است ابعاد بیس پلیت براساس دهانه پایینی برج نوری طراحی میشود یعنی هرچه دهانه برج بزرگتر باشد مساحت بیس پلیت نیز میبایست بیشتر باشد. ضخامت بیس نیز براساس وزن برج تعیین میگردد که با افزایش وزن برج نوری باید بیس با ضخامت بیشتر ساخت. بیس پلیت به صورت مربع و یا دایره طراحی میشود.شود لچکی در واقع تکه های مثلثی شکل است که از یک ضلع به بیس پلیت و از یک ضلع دیگر به بدنه برج جوشکاری می شود تا اتصال بدنه به بیس پلیت تقویت شود و برج در برابر فشارها و تنش های متناوب تحمل بیشتری داسته باشد
  • سیستم تحرک هد: در برج نوری متحرک یک گیربکس (برقی یا دستی) که به وسیله سیم بکسل به هد متصل میشود وظیفه جابجایی هد را برعهده دارد.
  • کلاهک و چراغ خطر:کلاهک در واقع از ورود آب باران به داخل برج جلوگیری میکند و چراغ خطر برای سازه های مرتفع استفاده میشود تا از برخورد اشیا پرنده به ساه جلوگیری شود.

ابزار برجهای نوری برای تامین روشنایی:

ابزار برج های نوری برای ایجاد روشنایی مورد نیاز، پروژکتورها هستند که تعداد و نوع آنها را عوامل مختلفی همچون وسعت منطقه هدف، تعداد و ارتفاع برج های نوری، بودجه و… تعیین می کنند. پروژکتورها به طور کلی به دو دسته پرفشار(لامپی) و LED تقسیم می شوند. برای شناخت بیشتر این محصول به مقاله پروژکتور ما مراجعه فرمایید.

 

چگونه تعداد برج های نوری و ارتفاع آنها را برای روشنایی یک منطقه تعیین کنیم؟

بدلیل  هزینه های بالایی که برج های نوری و پروژکتورها دارند میبایست برای روشنایی یک منطقه مشخص طراحی اصولی و مهندسی داشت تا با کمترین تعداد برج نوری بیشترین روشنایی را تامین نمود. به همین دلیل توصیه میشود به مقاله ای که توسط کارشناسان ما تهیه شده مراجعه فرمایید:طرح روشنایی یک منطقه مشخص

چرا برج نوری استادیومی سما تابان:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد
  • فرآیند تولید منطبق با استانداردها
  • اینجام تست های آزمایشگاهی در مجهزترین آزمایشگاهها
  • تعهد به اجرای سفارشات در زمان مقرر
  • بهره مندی از نیروهای متخصص و با تجربه
  • برج های روشنایی ساخت شرکت سما تابان کاملا منطبق براستانداردهای ملی(شماره 6572) و استانداردهای بین المللی (EN، ASTM، ISO) می باشد که همین امر موجب تولید محصولی ایمن، با کیفیت و کارایی فوق العاده شده است که اعتماد کارفرمایان و پیمانکاران حوزه روشنایی را برای ما به دنبال داشته است.

 

نصب برج نوری:

نصب و راه اندازي تجهيزات روشنايي(برج نوري،پايه چراغ) و تجهيزات ترافيکي(چراغ راهنمايي و متعلقات) نياز به تخصص و تجربه کافي دارد زيرا اگر نکات لازم در اجراي آنها به خوبي لحاظ نشود در درجه اول مي تواند منجر به حوادث ناگوار شود. در درجه بعدي منجر به ارائه يک پروژه ناقص و به دنبال آن عدم دستيابي به اهداف مورد نظر و نيز اتلاف منابع مالي شود لذا نصب و راه اندازي اين تجهيزات نيز همچون ساخت مي بايست به افراد متخصص سپرده شود تا نتايج مطلوب حاصل گردد.

• نصب برج نوری: در بحث روشنايي ابتدا با توجه به شرايط محيط،نیاز مشتری و نیز بودجه، طرح کلی تعیین میگردد.

در طرح کلي تعداد و نوع پايه (برج نوري و يا پايه چراغ و يا هر دو)، ابعاد و مشخصات فني پايه ،مشخصات فنی فونداسیون پایه ها، نحوه چیدمان پایه ها،مشخصات فنی پروژکتورها و یا چراغها و نیز مشیخصات کابل و نقسه کابل کشی تعیین میگردد.و سپس فرایند اجرای پروژه شروع میگردد:

  • اجراي فونداسيون
    • کابل کشي
    • اسمبل و نصب سازه فلزي(برج نوري،پايه چراغ)
    • نصب پرژکتورها و چراغ ها
    • کابل کشي داخلي
    • راه اندازي و تست
    • آموزش به نيروهاي مشتري جهت بهره برداري صحيح از محصول
برج نوری
برج نوری

 

 

مشخصات فنی برج نوری م 9 متری با گیربکس برقی:

  • بدنه به صورت 8 وجهی متشکل از یک تکه 6 متری و یک تکه 3 متری
  • دهانه پایین 30 و دهانه بالا 15 سانتیمتر
  • اتصال به صورت اورلب به اندازه 50 سانتیمتر
  • بیس پلیت با ضخامت 12 سانتیمتر و قطر 40 سانتیمتر
  • ورق بدنه از فولاد ST37 با ضخامت 3 میلیمتر تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • سبد به صورت متحرک با قابلیت نصل حداکثر 8 عدد پروژکتور 400 وات
  • سیم بکسل از جنس فولاد گالوانیزه با قطر 5 میلیمتر
  • سیستم بالابر از گیربکس و الکترو موتور با قدرت 370 وات با ظرفیت 400 کیلوگرم
  • 6 عدد بولت نمره 22
  • کنتاکتورها و کلیدهای مینیاتوری ساخت شرکت هیوندای کره
  • ساعت نجومی استفاده در تابلو برق ساخت شرکت شیوا امواج
  • غلطک های هادی سیم بکسل از جنس آلومینیوم و غلطک های کابل از جنس پلاستیک فشرده شده
  • کرپی از جنس فولاد
  • دارای کلاهک باران گیر برای جلوگری از ورود باران به داخل برج
  • محاسبات سازه براساس وزش باد یا سرعت 120 کیلومتر بر ساعت میباشد

مشخصات و طرح فنی برج نوری متحرک 12 متری با گیربکس برقی:

  • بدنه به صورت 8 وجهی و متشکل از دو تکه 6 متری
  • دهانه پایین 33 و دهانه بالا 15 سانتیمتر
  • اتصال دو تکه بدنه به صورت اورلبی به طول 50 سانتیمتر
  • بیس پلیت به ضخامت 15 میلیمتر و قطر 50 میلیمتر
  • ورق بدنه از فولاد ST37  با ضخامت 3 میلیمتر تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • سبد به صورت متحرک با قابلیت نصب حداکثر 8 عدد پروژکتور 400 وات
  • سیم بکسل از جنس فولاد گالوانیزه به قطر 5 میلیمتر
  • سیستم بالابر از گیربکس و الکتروموتور با قدرت 370 وات با ظرفیت 400 کیلوگرم
  • 8 عدد بولت نمره 22
  • کنتاکتورها و کلیدهای مینیاتوری ساخت شرکت هیوندای کره
  • ساعت نجومی استفاده در تابلو برق ساخت شرکت شیوا امواج
  • غلطک های هادیسیم بکسل از جنس آلومینیوم و غلطک های کابل از جنس پلاستیک فشرده شده
  • کرپی از جنس فولاد
  • دارای کلاهک باران گیر برای جلوگیری از ورود باران به داخل بدنه سازه
  • محاسبات سازه براساس وزش باد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت

گالوانیزه چیست؟

گالوانیزاسیون به فرآیندی گفته می شود که طی آن آهن و یا فولاد دارای خاصیت ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی می شود.این فرآیند به یکی از رو روش گالوانیزه گرم و یا گالولنیزه سرد صورت می گیرد. گالوانیزه گرم نسبت به گالوانیزه سرد از مزایای بیشترهمچون ضخیم بودن لایه محافظ، مقاومت ببشتر در برابر خوردگی و زنگ زدگی و نیز سادگی و راحتی در فرآیند گالوانیزاسیون برخوردار است به همین جهت در پوشش پایه ها و دکل ها ترجیح داده می شود.

گالوانیزاسون گرم: در این روش فلز مورد نظربه صورت غوطه ور در مخزن مذاب با دمای 460 درجه سانتی گراد قرار می گیرد به این صورت که ابتدا مخزن روی (ZN) مذاب که دمای حدود 460 درجه سانتی گراد دارد آماده می شود و سپس فلز مورد نظر درون این مخزن قرار داده می شود و با غوطه ور شدن آن در این مخزن واکنش های شیمیایی بین فولاد و روی شروع می شود طی این واکنش ها چندین لایه متشکل از ترکیب آهن و روی تشکیل می گردد و پس از خارج کردن آن در اثر واکنش لایه روی با اکسیژن یک پوشش آلیاژی محافظ را ایجاد می کند.

یک دیدگاه برای “برج نوری چیست

  1. اشتراک ها: تعداد مورد نیاز پایه یا برج نوری برای یک محدوده - سما تابان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *