پایه چراغ پارکی

پایه چراغ پارکی
پایه چراغ پارکی

 

این محصول که از آن به عنوان پایه چراغ باغی،پایه چراغ محوطه ای و یا پایه چراغ ویلایی نیز یاد میشود به عنوان مکمل روشنايي در نورپردازي و زيباسازي محيط شهري،باغ و ویلا نقش مهمي دارد و در نقاط کور روشنايي و محدوديت هاي استفاده از پايه هاي خياباني و برج هاي نوري نقش اصلی را در تامین روشنایی دارد.در واقع در نور پردازي محيط هاي باز و محوطه اي که از برج هاي نوري استفاده مي شود يک شعاع نور بزرگ و دايره اي ايجاد مي شود و به دليل اين که کانون نوري آن در ارتفاع بالا قرار مي گيرد موانعي مثل درخت ها سايه ايجاد مي کنند و عملا در مکان هايي نظير بوستان ها نمي توانند به تنهايي تامين کننده روشنايي محيط باشند از اين رو استفاده از این مدل از پایه به عنوان مکمل امري ضروري است.در طراحی این محصول توجه به نقش بسزايي است که این محصولات در زيباسازي شهري دارند بسیار با اهمیت است لذا در ساخت این پایه چراغ پارکی توجه به زيبايي ظاهري بسيار میبایست در اولویت قرار بگیرد.این محصول علاوه بر محیط های شهری در روشنایی باغ، ویلا و … نیز مورد استفاده قرار میگیرد.قیمت پایه چراغ پارکی بسته به جنس بدنه،سرچراغ و ابعاد پایه متغییر است لذا مهم است که نوع و ابعاد پایه براساس استانداردهای موجود تعیین گردد.

پایه چراغ پارکی
پایه چراغ پارکی

ساختار :

بدنه:بدنه این محصول را بسته به کاربرد و محل استقرار آن از فولاد، آلومینیوم و یا چدن میسازند که انتخاب نوع بدنه به عواملی همچون بودجه،مبلمان محیطی و… بستگی دارد.ضخامت ورق بدنه با توجه به ارتفاع پایه و وزن سر چراغ ها تعیین میشود که برای این محصول معمولا در محدوده 2 تا 3 میلیمتر میباشد.بدنه این پایه ها به صورت لوله ای و یا قوطی چهار وجهی طراحی و ساخته میشود که قطر داخلی آن بستگی به ارتفاع پایه دارد.جنس بدنه عامل اصلی تعیین کننده قیمت پایه چراغ پارکی میباشد.

بیس پلیت و لچکی:بیس پلیت یا صفحه ستون در واقع قسمتی از پایه چراغ است که سازه به وسیله آن برپا میشود.ابعاد بیس پلیت براساس ابعاد دهانه پایینی سازه محاسبه میشود یعنی هرچه دهانه پایینی بزرگتر باشد بیس پلیت هم شعاع بیشتری خواهد داست و بالعکس.ضخامت بیس پلیت هم براساس وزن پایه تعیین میگردد یعنی هرچه وزن سازه بیشتر باشد میبایست بیس پلیت با ضخامت بیشتری طراحی نمود.لچکی نیز به همین صورت طراحی میشود لچکی در واقع تکه های مثلثی شکل است که از یک ضلع به بیس پلیت و از ضلع دیگر به بدنه سازه جوشکاری میشود تا اتصال بیس پلیت به بدنه تقویت شده و پایه در برابر فشارها و تنش های متناوب تحمل بیشتری داشته باشد.

سرچراغ:سر چراغ این پایه ها به یکی از دو صورت متصل و یا جدا از بدنه طراحی میشوند.همچنین بسته به شرایط پایه ها را به صورت یک طرفه و یا دو طرفه طراحی میکنندکه قطعا قیمت پایه چراغ پارکی دو طرفه بیشتز از مدل یک طرفه خواهد بود.هماهنگی با بدنه و نیز مبلمان محیطی نیز میبایست در طراحی در نظر گرفته شود.

پوشش بدنه:برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی پایه ها از پوشش رنگ الکترواستاتیک استفاده میشود. گاها برای ایجاد مقاومت بیشتر ابتدا پایه را با پوشش گالوانیزه مقاوم ساخته سپس برای زیباسازی پایه یک پوشش الکترواستاتیک برروی آن ایجاد میشود که این امر زمانی انجام میگیرد که پایه میبایست در یک محیط شرجی بکار گرفته شود.

ارتفاع:این محصول معمولا در ارتفاع 2تا 6 متر طراحی میشود.

 

نمونه های  تولیدی سما تابان:

پروژه های خارج از کشور سما تابان:

طراحی های خاص و منحصر به فرد شرکت سما تابان موجب شده تا مشتریان بسیاری از خارج از کشور نیز علاقمند به استفاده از محصولات ما باشند که در ادامه به تعدادی از این پروژه ها اشاره خواهیم کرد:

پروژه قطر-منامه

پایه چراغ پارکی
پایه چراغ پارکی

پروژه امارات-شارجه

پایه چراغ پارکی
پایه چراغ پارکی

پروژه ارمنستان-ایروان

پایه چراغ پارکی
پایه چراغ پارکی

طراحی خاص پایه چراغ باغ و پایه چراغ ویلا:

یکی از مشکلاتی که در مورد استفاده از پایه چراغ های روشنایی در باغ و ویلا وجود دارد ورود حشرات به محفظه چراغ هست که این امر موجب کاهش بهره نوری و پس از مدتی بی فایده شدن چراغ  و سرچراغ میباشد. شرکت سما تابان برای رفع این مشکل اقدام به تولید پایه چراغ با چراغ تو کار کرده است.نمونه ای از پایه های تولیدی سما تابان با چراغ توکار:

عوامل موثر بر تعیین قیمت پایه چراغ:

  • ایعاد:با افزایش ارتفاع پایه،ضخامت ورق بدنه و قطر داخلی پایه نیز افزایش میابد که این امر باعث افزایش قیمت نهایی سازه میشود.
  • بیس پلیت:با افزایش ابعاد پایه و بدنبال آن افزایش وزن سازه میباست ضخامت و شعاع بیس پلیت سازه نیز افزایش یابد که این امر موجب افزایش قیمت نهایی سازه میشود.
  • پوشش بدنه:استفاده از رنگ با کیفیت که از یک سو زیبایی ظاهری پایه را حفظ کند و از سوی دیگر از پایه در برابر ضربه و خوردگی جلوگیری کند باعث افزایش قیمت نهایی سازه میشود.
  • جنس بدنه:این فاکتور به نوعی عاملی اصلی در تعیین قیمت نهایی پایه میباشد به طور مشخص استفاده از ورق استاندارد و با کیفیت باعث افزایش قیمت پایه شده و از طرفی با استفاده از ورق بی کیفیت میتوان یک محصول ارزان ارائه کرد.

با اشاره به وارد بالا توصیه ما به تمامی مشتریان عزیز در نظرگرفتن این نکته میباشد که ارائه یک محصول ارزان توسط بعضی از تولید کنندگان به ذلیل ارائه یک محصول بی کیفیت میباشد که بدلیل طول عمر کمتر در بلند مدت از نظر اقتصادی نیز به صرفه نخواهد بود.

 

چراغ انتخاب شده توسط من چه محدوده ای را روشن میکند؟ فاصله بین دو پایه متوالی چقدر باید باشد؟

پایه چراغ پارکی
پایه چراغ پارکی

یکی از مهمترین و اصلی ترین سوالاتی که مشتریان عزیز از ما دارند این میباشد که یک چراغ با توان مشخص چه محدوده ای را روشن میکند یا برای تامین روشنایی منطقه هدف به چه تعداد پایه نیاز داریم یا این که فاصله دو پایه متوالی چقدر باید باشد؟برای تعیین این نکته ابتدا به تعریف چند اصطلاح در مورد چراغ ها میپردازیم.لومن واحد اندازه گیری مقدار نور یک منبع نور است. یک لوکس شدت نور، معادل یک لومن نور است که به یک متر مربع از سطح می تابد. پس اگر ۱۰۰۰ لومن نور بر روی یک متر مربع تابیده شود شدت روشنایی ۱۰۰۰ لوکس بدست می دهد. و اگر همان ۱۰۰۰ لومن بر روی ۱۰ متر مربع تابانده شود شدت روشنایی ۱۰۰ لوکس خواهد شد..

پس روشن نمودن یک فضای بزرگتر با یک مقدار مشخص لوکس، به تعداد بیشتری منابع نور نیاز خواهد داشت.مثلا یک چراغ 60 وات با شار خروجی 800 لومن برای تابش به فضای 10 متر مربع حدود 80 لوکس نور می دهد ولی اگر تنها یک چراغ 60 برای فضای 100 متر مربعی استفاده شود تنها 8 لوکس شدت نور ایجاد می کند. 60 لوکس شدت روشنایی حداقل نور قابل قبول از نظر استاندارد های بین المللی برای محیط عمومی خارج ساختمان می باشد. لذا  برای تامین روشنایی منطقه هدف را باید معیار های بالا را در نظر گرفت. که با افزایش تعداد پایه ها (کاهش فاصله بین دو پایه) بیشتری بدست آورد. یا اگر هدف کاهش تعداد پایه ها باشد میتوان از چراغ با لوکس بالا استفاده کرد البته این مسئله را باید در نظر داشت که چراغ با نوردهی بالا در ارتفاع پایین خیرگی ایجاد میکند لذا باید ارتفاع پایه ها را افزایش داد.

ضریب لوکس حفظ حداقل روشنایی پایه ها برای: ضریب لوکس حفظ میانگین روشنایی پایه ها برای:
پارکینگ ماشین 5-10 پارکینگ ماشین 10-20
منطقه در حال ساخت 15 منطقه در حال ساخت 50
مناطق عمومی 

 

15 مناطق عمومی 30
فروشگاه ها 10 فروشگاه ها 50
مناطق نگهبانی و امنیتی 2.5-5 مناطق نگهبانی و امنیتی 5-10
مناطق صنعتی 5-10 مناطق صنعتی 10-20

اصول نصب  پایه چراغ پارکی(پایه چراغ باغی یا پایه چراغ ویلا):

نصب و راه اندازي تجهيزات روشنايي(برج نوري،پايه چراغ) و تجهيزات ترافيکي(چراغ راهنمايي و متعلقات) نياز به تخصص و تجربه کافي دارد زيرا اگر نکات لازم در اجراي آنها به خوبي لحاظ نشود در درجه اول مي تواند منجر به حوادث ناگوار شود. در درجه بعدي منجر به ارائه يک پروژه ناقص و به دنبال آن عدم دستيابي به اهداف مورد نظر و نيز اتلاف منابع مالي شود لذا نصب و راه اندازي اين تجهيزات نيز همچون ساخت مي بايست به افراد متخصص سپرده شود تا نتايج مطلوب حاصل گردد.

• نصب پايه چراغ: در بحث روشنايي ابتدا با توجه به شرايط محيط،نیاز مشتری و نیز بودجه، طرح کلی تعیین میگردد.

در طرح کلي تعداد و نوع پايه (برج نوري و يا پايه چراغ و يا هر دو)، ابعاد و مشخصات فني پايه ،مشخصات فنی فونداسیون پایه ها، نحوه چیدمان پایه ها،مشخصات فنی پروژکتورها و یا چراغها و نیز مشیخصات کابل و نقسه کابل کشی تعیین میگردد.و سپس فرایند اجرای پروژه شروع میگردد:

اجراي فونداسيون
• کابل کشي
• اسمبل و نصب سازه فلزي(برج نوري،پايه چراغ)
• نصب پرژکتورها و چراغ ها
• کابل کشي داخلي
• راه اندازي و تست
• آموزش به نيروهاي مشتري جهت بهره برداري صحيح از محصول

پوشش بدنه پایه چراغ:

برای محافظت از بدنه پایه چراغ در برابر خوردگی و زنگ زدگی بدنه سازه را با رنگ پلی اورتان مقاوم سازی میکنند که از ویژگی های این پوشش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ پلی اورتان پس از اعمال یک سطح بسیار براقی را ایجاد می کند که گذر زمان نمی تواند روی درخشندگی آن تأثیر بگذارد.
  • در برابر سایش و کلیه ی فرآیندهایی که در اثر اصطکاک بالا ایجاد می شود، مقاوم هستند و به هیچ عنوان دچار پوسته شدن نمی شوند.
  • در برابر اشعه ی ماوراء بنفش دوام بی نظیری دارند و به نوعی می توانند ساختار خود را در نواحی پر تنش محیطی که ناشی از تغییرات آب و هوا می باشد، حفظ کنند.
  •  دامنه ی وسیعی از تغییرات دمایی را می توانند تحمل کنند به این صورت که در نواحی و مراکز صنعتی این بازه در حدود ۳۰ درجه زیر صفر و تا ۱۱۰ درجه بالای صفر قابل نوسان است.
  • از لحاظ تماس با مواد شیمیایی که دارای خاصیت خورندگی خفیف هستند و به مرور باعث تخریب ساختار رنگ می شوند، کاملاً مقاوم هستند و هیچ گونه واکنش با برخی مواد حلال ندارند.
  • قابل پوشش دهی مجدد هستند البته پس از آنکه سطح به طور کامل آماده سازی شد. با این حال نیازی به حذف لایه های زیرین اولیه و اجرای فرآیند سنباده زنی به صورت گسترده و عمیق ندارند.

فونداسیون مناسب برای پایه چراغ:

فونداسیون در واقع نگهدارنده پایه چراغ میباشد به همین خاطر انتخاب یک فونداسیون مناسب که توسط افراد متخصص و براساس استاندارد های فنی تعیین شده باشد بسیار با اهمیت است.مشخصات فنی فونداسیون (ابعاد بولت،ابعاد و عیار بتن) بر اساس میانگین سرعت باد در منطقه، وزن سازه و…تعیین میگردد.نکته دیگر در مورد فونداسیون برج نوری اتخاب فونداسیون پیش ساخته و یا فونداسیون در محل میباشد که برای انتخاب بین این دو توصیه میشود از مقاله ای که توسط متخخصان سما تابان تهیه شده است مراجعه فرمایید استفاده از فونداسيون پيش ساخته و يا ساخت فونداسيون در محل؟

استاندارد روشنايي در پارک ها و فضاي سبز:

اهداف:

1.ايجاد حالت دکوراتيو براي جذب گردشگر

2.ايجاد فضاي دوستانه جهت تجمع و ملاقات دوستان

3.ايجاد حرکت امن عابران پياده

4.امکان بازي براي بچه ها

5.افزايش امنيت عمومي ( کاهش احتمال ارتکاب جرائم با روشن کردن نقاط تاريک)

اصول مهم طراحي روشنايي پارک ها و فضاي سبز:

1.به روشنايي معابر کنار پارک ها توجه شود

2.از ايجاد مزاحمت نوري براي همسايگان پارک ها پرهيز

3.به تعمير و نگهداري توجه خاص شود

4.چایه چراغ با مبلمان پیرامون هماهنگ باشد

5.به ظاهر و شکل از نظر زيبايي اهميت ويژه داده شود

6.مصرف انرژي الکتريکي بهينه باشد

7.به منظور برقراري امنيت امکان شناسايي مقاصد افراد از روي چهره آنان از فاصله حداقل 4 متري وجود داشته باشد

8.موانع، پله ها و سراشيبي ها قابل رويت باشد

9.علائم راهنما، تابلوها و جهت ها قابل شناسايي باشد

 

مقادير پيشنهادي در استاندارد CIE136 براي روشنايي پارک ها:

معابر عابرين پياده:

متوسط شدت روشنايي افقي: 5 لوکس

حداقل شدت روشنايي افقي: 2 لوکس

شدت روشنايي نيمه استوانه اي: 2 لوکس

راه پله ها و شيب ها:

متوسط شدت روشنايي عمودي ارتفاع پله: کمتر از 20 لوکس

متوسط شدت روشنايي افقي کف پله و شيب ها: بيش از 40 لوکس

دوچرخه رو:

متوسط شدت روشنايي افقي: 3 لوکسA

يکنواختي شدت روشنايي افقي: 3/0 لوکس

 

با ما همراه باشید:

https://www.aparat.com/v/CHfQ1

https://talartozi.com/view/post:162836

https://www.istgah.com/firekeys/key_5009826/page_1/2648718.html

 

یک دیدگاه برای “پایه چراغ پارکی

  1. اشتراک ها: پایه چراغ پارکی – پنجره زمستان…

  2. اشتراک ها: پایه چراغ پارکی – اطلاع رسانی

  3. اشتراک ها: پایه چراغ پارکی – خلاصه …. چشمات داستانیه…..!!

  4. اشتراک ها: پایه چراغ روشنایی - سما تابان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *