پایه چراغ خیابانی

امروزه بدلیل تغییر سبک زندگی و افزایش تردد وسایل نقلیه در معابر شهری و بین شهری تامین روشنایی معابر به یک الزام ضروری جهت برقراری یک رفت و آمد امن و آسان تبدیل شده است که طراحان شهری این امر را با بکارگیری پایه چراغ خیابانی پاسخ داده اند. پایه چراغ خیابانی براساس ساختار بدنه به سه دسته کلی تقسیم بندی میشوند که در ادامه به معرفی هر سه محصول و مزیت ها و معایب آنها خواهیم پرداخت:

پایه چراغ خیابانی دکوراتیو:

یکی از ایراداتی که به صورت همیشگی توسط متخصصان شهرسازی به سازه های روشنایی خیابانی وارد میشد ظاهر خشن و بی روح آنها بود به همین جهت طراحان سازه های روشنایی جهت رفع این مشکل پایه های دکوراتیو را طراحی نمودند. پایه چراغ دکوراتیو به دلیل بهره گیری از مبله،سرنیزه و رابط ها که معمولا از جنس آلومینیوم  و به رنگ متفاوت از بدنه ساخته میشود توانسته تا حد زیادی مشکل ظاهر سازه های روشنایی را برطرف کند.برای آشنایی بیشتر با این محصول میتوانید به صفحه پایه چراغ دکوراتیو سما تابان مراجعه کنید.

پايه چراغ چند وجهي:

این مدل از سازه های روشنایی را میتوان به عنوان پرکاربردترین سازه روشنایی قلمداد نمود که دلیل این امر ساختار مستحکم، قیمت مناسب و فرآیند آسان نصب و راه اندازی آن میباشد. این سازه همانطور که از اسمش پیداست به صورت چند وجهی (عموما 8 وجهی) طراحی میشود ویژگی دیگر این سازه ساخت آن به صورت قطعات 6 متری است که هر قطعه به صورت مخروطی میباشد به این صورت که قطر داخلی هر قطعه از پایین به بالا کاهش میابد با رعایت این نکته که قطر پایین قسمت بالایی از قطر قسمت پایینی بیشتر است تا بتوان قطعات پایه را به صورت اورلبی به یکدیگر متصل نمود که این ویژگی باعث سهولت در نصب و راه اندازی این سازه شده است.پوشش این مدل از پایه چراغ برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، گالوانیزه گرم میباشد به همین دلیل به این محصول پایه چراغ گالوانیزه نیز گفته میشود.

ساختار پایه چراغ چند وجهی:

بدنه:جنس بدنه پایه چراغ جندوجهی فولاد ST37 میباشد که ضخامت آن را وزن سازه تعیین میکند که معمولا این پابه را با ضخامت 3 میلیمتر طراحی میکنند. قطر داخلی سازه نیز بسته به ارتفاع پایه تعیین میشود که طراحی استاندارد این سازه به این صورت است که قطر دهانه پایین بیشتر از قطر دهانه بالایی پایه باشد.

سرانداز: سرانداز از یک طرف سرچراغ راه نگه میدارد و از طرف دیگر به پایه متصل میشود سراندازهای بسته به نیاز به صورت یک طرفه تا چهار طرفه طراحی میشوند. از نکات مهم در مورد این بخش از پایه چراغ امکان طراحی متنوع میباشد

بیس پلیت و لچکی:بیس پلیت یا صفحه ستون در واقع قسمتی از پایه چراغ چند وجهی است که سازه به وسیله آن برپا میشود.ابعاد بیس پلیت براساس ابعاد دهانه پایینی سازه محاسبه میشود یعنی هرچه دهانه پایینی بزرگتر باشد بیس پلیت هم شعاع بیشتری خواهد داست و بالعکس.ضخامت بیس پلیت هم براساس وزن پایه تعیین میگردد یعنی هرچه وزن سازه بیشتر باشد میبایست بیس پلیت با ضخامت بیشتری طراحی نمود.لچکی نیز به همین صورت طراحی میشود لچکی در واقع تکه های مثلثی شکل است که از یک ضلع به بیس پلیت و از ضلع دیگر به بدنه سازه جوشکاری میشود تا اتصال بیس پلیت به بدنه تقویت شده و پایه در برابر فشارها و تنش های متناوب تحمل بیشتری داشته باشد.

پوشش بدنه:برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی پایه چراغ چند وجهی از پوشش گالوانیزه استفاده میشود که این باعث افزایش طول عمر این سازه میشود.

ارتفاع:ارتفاع پایه چراغ چندوجهی معمولا از 6 الی 12 متر در نظر گرفته میشود.

 

ارتفاع معمول پایه چراع خیابانی چندوجهی:پایه چراغ های خیابانی معمولا از ارتفاع 6 متر الی 12 متری طراحی میشود البته ارتفاع 9 و 12 متری کاربرد بیشتری دارد:

پایه چراغ خیابانی 9 متری:این محصول به صورت دو تکه 6 و 3 متری تولید که ضخامت تکه اول 3 میلیمتر و ضخامت تکه دوم 2 میلیمتر میباشد تولید و به صورت اورلبی به یکدیگر متصل میشوند.

پایه چراغ خیابانی 12 متری:این محصول به صورت دو تکه 6 متری که ضخامت هر تکه 3 میلیمتر میباشد تولید و به صورت اورلبی به یکدیگر متصل میشوند.

 

پايه چراغ  لوله اي:

این محصول به عنوان قدیمی ترین و ساده ترین طرح پایه چراغ روشنایی شناخته میشود.

ساختار:

بدنه:بدنه این محصول به صورت لوله ای و از فولاد ST37 ساخته میشود. بدنه محصول در قطعات 6 متر و به صورت تلسکوپی طراحی میشود. به این صورت که قطر داخلی از پایین به بالا کاهش میابد.

ضخامت:ضخامت این محصول 2.5 یا 3 میلیمتر در نظر گرفته میشود.

پوشش بدنه:برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی از رنگ الکترواستاتیک استفاده میشود.

اتصال:در این محصول قطعات به صورت تلسکوپی به داخل یکدیگر رفته و با جوشکاری به هم متصل میشوند.

 

 

نمونه پایه چراغ های خیابانی سما تابان

 

قیمت پایه چراغ خیابانی:

قیمت این محصول نیز مانند هر محصولی تولیدی دیگری بسته به مواد اولیه و فرآیند تولید تعیین میگردد از این رو طبیعی است که استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تولید بر اساس استانداردهای موجود سبب افزایش قیمت محصول نهایی خواهد شد لذا ضروری است در زمان ثبت سفارش حتما مشخصات فنی محصول را از تولید کننده طلب کنید.عواملی که در تعیین قیمت پایه چراغ موثر میباشند:

  • ضخامت و جنس ورق بدنه
  • قطر داخلی پایه
  • ابعاد بیس پلیت
  • جنس سرچراغ

 

چرا پایه چراغ خیابانی سما تابان:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد
  • فرآیند تولید منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی
  • انجام تست های آزمایشگاهی در مجهزترین آزمایشگاهها
  • تعهد به اجرای سفارشات در زمان مقرر
  • بهره مندی از نیروهای متخصص و با تجربه

چراغ مورد استفاده در پایه چراغ خیابانی:چراغ مورد استفاده در این محصول شامل طیف گسترده ای میباشد که میتوان آنها را به دو دسته کلی LED و لامپی تقسیم  بندی کرد که امروزه چراغ های LED به دلیل مزیت هایشان (طول عمر بیستر،بهره نوری بالا،هزینه تعمیر و نگهداری کمتر) کاربرد بیشتری دارند.

 

نصب پایه چراغ خیابانی:

در بحث روشنايي ابتدا با توجه به شرايط محيط،نیاز مشتری و نیز بودجه، طرح کلی تعیین میگردد.

در طرح کلي تعداد و نوع پايه (برج نوري و يا پايه چراغ و يا هر دو)، ابعاد و مشخصات فني پايه ،مشخصات فنی فونداسیون پایه ها، نحوه چیدمان پایه ها،مشخصات فنی پروژکتورها و یا چراغها و نیز مشیخصات کابل و نقسه کابل کشی تعیین میگردد.و سپس فرایند اجرای پروژه شروع میگردد:

اجراي فونداسيون
• کابل کشي
• اسمبل و نصب سازه فلزي(برج نوري،پايه چراغ)
• نصب پرژکتورها و چراغ ها
• کابل کشي داخلي
• راه اندازي و تست

پایه چراغ پارکی

فونداسیون مناسب برای پایه چراغ:

فونداسیون در واقع نگهدارنده پایه چراغ میباشد به همین خاطر انتخاب یک فونداسیون مناسب که توسط افراد متخصص و براساس استاندارد های فنی تعیین شده باشد بسیار با اهمیت است.مشخصات فنی فونداسیون (ابعاد بولت،ابعاد و عیار بتن) بر اساس میانگین سرعت باد در منطقه، وزن سازه و…تعیین میگردد.نکته دیگر در مورد فونداسیون برج نوری اتخاب فونداسیون پیش ساخته و یا فونداسیون در محل میباشد که برای انتخاب بین این دو توصیه میشود از مقاله ای که توسط متخخصان سما تابان تهیه شده است مراجعه فرمایید. استفاده از فونداسيون پيش ساخته و يا ساخت فونداسيون در محل؟

 

مشخصات فنی پایه چراغ خیابانی:

-ابعاد اصلی:

ارتفاع پايه  چراغ خیابانی (h) عبارت است  از ارتفاع پايه از زمين تا نقطه نصب چراغ  و ميتواند براساس جدول (الف) انتخاب گردد.

تصویر بازو (w) نيز كه فاصله افقي محور پايه تا نقطه نصب چراغ مي باشد براساس مقادير جدول (ب) توصیه میشود.طول تصویر بازو(w) میتواند برابر و یا کمتر از 0.25h باشد.

همچنين براي زاويه نصب چراغ (∝) مقادیر جدول (ج) توصیه میگردد.

-ابعاد محل اتصال چراغ به پايه

صفحه ستون پایه:

طرح صفحه فلنج و پيچ هاي نصب پايه بايد با بكارگيري روش هاي طراحي يا آزمون بررسي شوند. طرح صفحه ستون باید مطابق تصویر زیر باشد.در اين طرح، براي صفحه فلنج هاي مربعي با چهار سوراخ مقادیر برابر خواهد بود و باید از جدول زیر تعیین گردد.برای قطر سوراخ ها نیز مقدار d در نظرگرفته میشود.همچنین فاصله لبه سوراخ تا لبه صفحه فلنچ باید حداقل برابر d باشد.در اين طرح، اگر سوراخ شكاف دار مورد استفاده قرار مي گيرد، بيشينه چرخش مجاز باید تلرانس 5 باشد

الزامات پایه چراغ های فولادی:

فولاد:

فولاد مصرفي بايد براساس يكي از استانداردهاي زير و يا استانداردهاي معادل آنها كه مناسب براي آبكاري گالوانيزه گرم باشد،
انتخاب گردد. در صورت اعمال اين نوع حفاظت در سطح فلز، فولاد جوشان 1 نبايد مورد استفاده قرار گيرد.
ورقه و صفحه فولادي: EN10149-1 و EN10149-2
لوله فولادي گرم نورد شده: EN10210
لوله فولادي سرد نورد شده: EN10219
لوله فولادي زنگ نزن:EN10088

حفاظت در برابر خوردگی:

سطوح پایه برای حفاظت در برابر خوردگی:

  • سطح الف:سطح خارجی پایه از بالاترین قسمت تا دست کم 0.2 متری سطح زمین یا تمام سطح خارجی پایه های دارای فلنچ
  • سطح ب: سطح خارجي پايه كه در داخل زمين قرار م يگيرد و شامل حداقل 0.25 متر بالای سطح زمین
  • سطح ج:سطح داخلی پایه

روش های حفاظت در برابر خوردگی:

  • گالوانیزه گرم:گالوانيزة گرم سطوح پايه در نواحي “الف”، “ب” و “ج” با هر ضخامتي، بايد با مقررات استاندارد بين المللي ENISO1461 مطابقت داشته باشد. حداقل ضخامت پوشش روي براي فولادهاي با ضخامت تا 5 ميليمتر در جدول زیر مشخص شده است.

  • رنگ آمیزی:به منظور آماده سازی سطوح پایه در نواحی “الف” و “ب”، رنگ آميزي بايد با درجهSa2½ مطابق با استاندارد بین المللی ISO8501-1 سند بلاست شده باشند.سپس موارد زیر بعد از 24 اعمال میشوند:
  • سند بلاست:به فرآیندی گفته میشود که طی آن ماسه و یا مواد ساینده، با فشار به سطح دارای زنگ زدگی پاشیده میشود و خوردگی روی سطح فلز را برطرف میکند.
  • آستر زینک ریچ:نوعی آستر پایه برای سطوح فولادی است. خواص ضد خوردگی این آستر بدلیل استفادهاز فلز روی به کار رفته در فرمولاسیون آن میباشد در واقع گرد روی با قربانی کردن خود از خوردگی فلزجلوگیری میکند.
  • رنگ میانی:رنگ میانی قابل استفاده برروی انواع آسترهای اپوکسی میباشد.اکسید میکایی موجود در آن باعث افزایش مقاومت سطح در بارب فرسایش میشود.
  • پوشش نهایی پلی اورتان

از مزایای پوشش رنگ پلی اورتان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ پلی اورتان پس از اعمال یک سطح بسیار براقی را ایجاد می کند که گذر زمان نمی تواند روی درخشندگی آن تأثیر بگذارد.
  • در برابر سایش و کلیه ی فرآیندهایی که در اثر اصطکاک بالا ایجاد می شود، مقاوم هستند و به هیچ عنوان دچار پوسته شدن نمی شوند.
  • در برابر اشعه ی ماوراء بنفش دوام بی نظیری دارند و به نوعی می توانند ساختار خود را در نواحی پر تنش محیطی که ناشی از تغییرات آب و هوا می باشد، حفظ کنند.
  •  دامنه ی وسیعی از تغییرات دمایی را می توانند تحمل کنند به این صورت که در نواحی و مراکز صنعتی این بازه در حدود ۳۰ درجه زیر صفر و تا ۱۱۰ درجه بالای صفر قابل نوسان است.
  • از لحاظ تماس با مواد شیمیایی که دارای خاصیت خورندگی خفیف هستند و به مرور باعث تخریب ساختار رنگ می شوند، کاملاً مقاوم هستند و هیچ گونه واکنش با برخی مواد حلال ندارند.
  • قابل پوشش دهی مجدد هستند البته پس از آنکه سطح به طور کامل آماده سازی شد. با این حال نیازی به حذف لایه های زیرین اولیه و اجرای فرآیند سنباده زنی به صورت گسترده و عمیق ندارند.

یک دیدگاه برای “پايه چراغ خياباني

  1. اشتراک ها: برج نوری – آرمان و هدف

  2. اشتراک ها: برج نوری – hamkelasy3

  3. اشتراک ها: برج نوری – ««« دلتنگـــــــــــی »»»

  4. اشتراک ها: پایه چراغ دکوراتیو - سما تابان گستر

  5. اشتراک ها: پایه چراغ روشنایی - سما تابان گستر

  6. اشتراک ها: پایه چراغ - سما تابان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *