پایه چراغ دکوراتیو

یکی از ایرادات همیشگی که از سوی طراحان شهری بر سازه های روشنایی وارد میشد ساختار سرد و بی روح این سازه ها بوده چرا که این امر با اصول زیباسازی شهری در تناقض است به همین دلیل طراحان سازه های روشنایی ایده پایه چراغ دکوراتیو را مطرح کردند. پایه چراغ دکوراتیو شامل طیف گسترده ای از سازه های روشنایی میباشد در واقع تنوع در طراحی باعث شده تا بتوان از این محصول به عنوان برج نوری،پایه چراغ خیابانی،پایه چراغ پارکی و حتی پایه چراغ راهنمایی نیز استفاده نمود.ابزار اصلی این محصول برای تامین الزامات زیباسازی قطعاتی است که عموما از آلومینیوم ساخته میشوند که شامل مبله،رابط و سرنیزه میباشد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. یکی دیگر از ویژگی های پایه چراغ دکوراتیو امکان طراحی سرانداز و یا سرچراغ های متنوع با ظاهری زیبا میباشد که در زیبایی محصول نهایی بسیار تاثیرگذار است.این تنوع در طراحی باعث شده تا بتوان یک محصول که هماهنگ با مبلمان محیط اطراف نیز میباشد طراحی نمود که این ویژگی یکی از نکات مثبت پایه چراغ های دکوراتیو میباشد.

 

ساختار:

بدنه: پایه چراغ دکوراتیو به صورت لوله ای و از جنس فولاد ST-37 ساخته میشود.بدنه این محصول بسته به ارتفاع آن از چندین لوله فولادی که  قطر داخلی آنها از پایین به بالا کاهش میابد و نیز به وسیله جوشکاری به یکدیگر متصل میشوند ساخته میشود. ضخامت ورق بدنه نیز از پایین به بالا کاهش میابد به این صورت که قطعه اول پایه را از ورق 3 میلیمتر و قطعه دوم را از ورق 2.5 میلیمتر میسازند.

مبله:مبله قطعه ای است جانبی که در قسمت پایین پایه قرار میگیرد. مبله را به دو صورت یک تکه و یا دو تکه از آلومینیوم ریخته گری و یا فولاد میسازند  که مدل فولادی معمولا با کتیبه زیباسازی میشود کتیبه قطعه نازک فلزی است که از طریق CNC  امکان اجرای هر طرحی روی آن وجود دارد به طور مثال طراحی نام یک شهر و یا نام یک سازمان. امکان طراحی متنوع برای مبله نیز وجود دارد که به طور کلی دو طرح گلدانی و یا مکعبی را برای مبله در نظر میگیرند.

رابط و سرنیزه:یکی دیگر از قطعاتی که در زیباسازی پایه چراغ دکوراتیو موثر است رابط و سرنیزه میباشد که از آلومینیوم ساخته میشود. از رابط برای برای پوشش محل اتصال قطعات پایه که با جوشکاری به یکدیگر متصل میشوند استفاده میشود و از سرنیزه برای قسمت بالایی پایه استفاده میشود.

سر انداز یا سرچراغ:قسمت سرانداز و یا سرچراغ در واقع قسمتی از پایه میباشد که چراغ به آن متصل میشود  و بدلیل تنوع در طراحی تاثیر مهمی در محصول نهایی دارد نکته ای که در مورد این قطعه وجود دارد هماهنگی آن با مبله میباشد که میتواند در زیبایی نهایی محصول بسیار موثر باشد

 

نمونه های اجرا شده توسط  سما تابان:

اجزای پایه چراغ دکوراتیو:

بدنه:

بدنه این محصول به صورت لوله ای و از فولاد ST37 با ضخامت 2 تا 3 میلیمتر ساخته میشود. ساختار این محصول به صورت چند تکه و تلسکوپی طراحی میشود به این صورت که قطر هر تکه از پایین به بالا کاهش میابد و از طرفی قطر تکه بالایی از تکه پایینی کمتر است تا به داخل آن رفته و سپس جوشکاری شود.

مبله پایه چراغ دکوراتیو:

مبله به عنوان بخشی از پایه چراغ دکوراتیو نقش اصلی را در زیبایی بصری این سازه روشنایی دارد. مبله در اشکال مختلف طراحی میشود و در قسمت پایین پایه قرار میگیرد. مبله براساس طرح و هزینه از آلومینیوم و یا فولاد ساخته میشود که مبله های آلومینیومی از کیفیت و قیمت بیشتری برخوردار هستند. بهترین روش تولید مبله تولید یک تکه این سازه میباشد چرا که تولید این سازه به صورت دو تکه و جوشکاری آن پس از نصب پایه آسیب پذیری آن را افزایش میدهد و از کیفیت آن خواهد کاست.

 

 

سرانداز یا براکت:

سرانداز یا براکت در واقع بخشی از پایه چراغ میباشد که در بالای سازه قرار میگیرد و از یک طرف به بدنه اصلی پایه و از طرف دیگر به سرچراغ متصل میشود. سراندازها متناسب با سایر اجزای پایه چراغ طراحی و تولید میشوند:

 

رابط و سرنیزه:

یکی دیگر از قطعاتی که در زیباسازی پایه چراغ دکوراتیو موثر است رابط و سرنیزه میباشد که از آلومینیوم ساخته میشود. از رابط برای برای پوشش محل اتصال قطعات پایه که با جوشکاری به یکدیگر متصل میشوند استفاده میشود و از سرنیزه برای قسمت بالایی پایه استفاده میشود.

نحوه نصب پایه چراغ دکوراتیو:

نصب و راه اندازي تجهيزات روشنايي(برج نوري،پايه چراغ) و تجهيزات ترافيکي(چراغ راهنمايي و متعلقات) نياز به تخصص و تجربه کافي دارد زيرا اگر نکات لازم در اجراي آنها به خوبي لحاظ نشود در درجه اول مي تواند منجر به حوادث ناگوار شود. در درجه بعدي منجر به ارائه يک پروژه ناقص و به دنبال آن عدم دستيابي به اهداف مورد نظر و نيز اتلاف منابع مالي شود لذا نصب و راه اندازي اين تجهيزات نيز همچون ساخت مي بايست به افراد متخصص سپرده شود تا نتايج مطلوب حاصل گردد.

• نصب پايه چراغ: در بحث روشنايي ابتدا با توجه به شرايط محيط،نیاز مشتری و نیز بودجه، طرح کلی تعیین میگردد.

در طرح کلي تعداد و نوع پايه (برج نوري و يا پايه چراغ و يا هر دو)، ابعاد و مشخصات فني پايه ،مشخصات فنی فونداسیون پایه ها، نحوه چیدمان پایه ها،مشخصات فنی پروژکتورها و یا چراغها و نیز مشیخصات کابل و نقسه کابل کشی تعیین میگردد.و سپس فرایند اجرای پروژه شروع میگردد:

  • اجراي فونداسيون
    • کابل کشي
    • اسمبل و نصب سازه فلزي(برج نوري،پايه چراغ)
    • نصب پرژکتورها و چراغ ها
    • کابل کشي داخلي
    • راه اندازي و تست
    • آموزش به نيروهاي مشتري جهت بهره برداري صحيح از محصول

چرا پایه چراغ دکوراتیو سما تابان:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد
  • فرآیند تولید منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی
  • انجام تست های آزمایشگاهی در مجهزترین آزمایشگاهها
  • تعهد به اجرای سفارشات در زمان مقرر
  • بهره مندی از نیروهای متخصص و با تجربه
  • تجربه موفق در طراحی و اجرای پروژه های بزرگ ومتنوع در داخل و خارج از کشور

قیمت پایه چراغ دکوراتیو:

ضخامت بدنه: با افزایش ارتفاع و وزن سازه میبایست از ورق فولاد با ضخامت بالا در ساخت سازه استفاده کرد تا مقاومت کافی را داشته باشد که این امر باعث افزایش قیمت سازه میشود در واقع ضخامت ورق بدنه عامل اصلی در قیمت تمام شده محصول میباشد.

مبله: مبله در پایه چراغ دکوراتیو را به صورت فولادی و یا آلومینیومی میسازند که بدلیل تفاوت قیمت محسوس این دو مدل مبله میتوان گفت که مبله نقش مهمی در تعیین قیمت چراغ دکوراتیو را دارد. مبله های آلومینیومی قیمت بیشتری نسبت به مبله های فولادی دارند همچنین شکل مبله (گلدانی،مکعبی و…) نیز در تعیین قیمت نهایی موثر است.

جنس بدنه: بدنه این محصول از فولاد ساخته میشود که استفاده از ورق با کیفیت و استاندارد موجب افزایش قیمت نهایی محصول خواهد شد.

بیس پلیت:با افزایش قطر و ضخامت بیس پلیت و ابعاد لچکی قیمت نهایی سازه نیز افزایش خواهد یافت.

با توجه به توضیحات بالا کاملا روشن است که با افزایش کیفیت و ایمنی محصول قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت و اعلام قیمت های پایین از سوی بعضی از شرکت ها بدلیل تولید یک محصول غیر استاندارد خواهد بود.توصیه همیشگی ما به مشتریان خود استفاده از یک محصول استاندارد اگرچه با قیمت اولیه بیشتر میباشد.

نحوه تولید بدنه:

همانطور که ذکر شد بدنه این محصول به صورت لوله ای و از فولاد st37 ساخته میشود.بدنه به صورت چند تکه ساخته میشود به این صورت که از پایین به بالا قطر داخلی لوله ها کاهش پیدا میکند تا قسمت بالایی را بتوان به صورت اورلب داخل قسمت پایینی قرار داد سپس به وسیله جوشکاری آنها را به یکدیگر متصل کرد.برای پایه 6 متری بدنه به صورت دو تکه و با لوله های 4اینچ به 3 اینچ،پایه 9متری را به صورت سه تکه و با لوله های 4 اینچ به 3 اینچ به 2 اینچ،پایه 12 متری را نیز به صورت 4 تکه و با لوله های 6اینچ به 5 اینچ به  4اینچ به 3 اینچ میسازند.قطر لوله ها و تعداد آنها نقش مهمی در تعیین قیمت پایه چراغ دکوراتیو دارند.

 

پوشش بدنه پایه چراغ دکوراتیو:

برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی پایه از پوشش رنگ الکترواستاتیک استفاده میشود که فرآیند آن به شرح زیر است:

  • سند بلاست:به فرآیندی گفته میشود که طی آن ماسه و یا مواد ساینده، با فشار به سطح دارای زنگ زدگی پاشیده میشود و خوردگی روی سطح فلز را برطرف میکند.
  • آستر زینک ریچ:نوعی آستر پایه برای سطوح فولادی است. خواص ضد خوردگی این آستر بدلیل استفادهاز فلز روی به کار رفته در فرمولاسیون آن میباشد در واقع گرد روی با قربانی کردن خود از خوردگی فلزجلوگیری میکند.
  • رنگ میانی:رنگ میانی قابل استفاده برروی انواع آسترهای اپوکسی میباشد.اکسید میکایی موجود در آن باعث افزایش مقاومت سطح در بارب فرسایش میشود.
  • پوشش نهایی پلی اورتان

از مزایای پوشش رنگ پلی اورتان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ پلی اورتان پس از اعمال یک سطح بسیار براقی را ایجاد می کند که گذر زمان نمی تواند روی درخشندگی آن تأثیر بگذارد.
  • در برابر سایش و کلیه ی فرآیندهایی که در اثر اصطکاک بالا ایجاد می شود، مقاوم هستند و به هیچ عنوان دچار پوسته شدن نمی شوند.
  • در برابر اشعه ی ماوراء بنفش دوام بی نظیری دارند و به نوعی می توانند ساختار خود را در نواحی پر تنش محیطی که ناشی از تغییرات آب و هوا می باشد، حفظ کنند.
  •  دامنه ی وسیعی از تغییرات دمایی را می توانند تحمل کنند به این صورت که در نواحی و مراکز صنعتی این بازه در حدود ۳۰ درجه زیر صفر و تا ۱۱۰ درجه بالای صفر قابل نوسان است.
  • از لحاظ تماس با مواد شیمیایی که دارای خاصیت خورندگی خفیف هستند و به مرور باعث تخریب ساختار رنگ می شوند، کاملاً مقاوم هستند و هیچ گونه واکنش با برخی مواد حلال ندارند.
  • قابل پوشش دهی مجدد هستند البته پس از آنکه سطح به طور کامل آماده سازی شد. با این حال نیازی به حذف لایه های زیرین اولیه و اجرای فرآیند سنباده زنی به صورت گسترده و عمیق ندارند.

فونداسیون مناسب برای پایه چراغ:

فونداسیون در واقع نگهدارنده پایه چراغ میباشد به همین خاطر انتخاب یک فونداسیون مناسب که توسط افراد متخصص و براساس استاندارد های فنی تولید شده باشد بسیار با اهمیت است.مشخصات فنی فونداسیون (ابعاد بولت،ابعاد و عیار بتن) بر اساس میانگین سرعت باد در منطقه، وزن سازه و…تعیین میگردد.نکته دیگر در مورد فونداسیون انتخاب فونداسیون پیش ساخته و یا فونداسیون در محل میباشد که برای انتخاب بین این دو توصیه میشود از مقاله ای که توسط متخضصان سما تابان تهیه شده است مراجعه فرمایید استفاده از فونداسيون پيش ساخته و يا ساخت فونداسيون در محل؟

پایه چراغ دکوراتیو خیابانی:

همانطور که توضیح داده شد پایه چراغ دکوراتیو شامل طیف گسترده ای از سازه های روشنایی میباشد در واقع این محصول حاصل زیباسازی سایر سازه های روشنایی (پارکی،خیابانی و برج نوری) با بهره گیری از مبله و سرنیزه و رابط ها میباشد یکی از مهمترین محصولات دکوراتیو پایه چراغ دکوراتیو خیابانی است که بسرعت در حال گرفتن جای مدل های قدیمی پایه چراغ خیابانی میباشد چرا که امروزه طراحان سازه های شهری علاوه بر کاربرد اصلی محصول میبایست مبحث زیباسازی شهری را نیز در نظر بگیرند و از طراحی سازه های سرد و بی روح به سمت طراحیهای زیبا و چشم نواز و المان طور بروند.

مشخصات فنی پایه چراغ خیابانی:

-ابعاد اصلی:

ارتفاع پايه  چراغ خیابانی (h) عبارت است  از ارتفاع پايه از زمين تا نقطه نصب چراغ  و ميتواند براساس جدول (الف) انتخاب گردد.

تصویر بازو (w) نيز كه فاصله افقي محور پايه تا نقطه نصب چراغ مي باشد براساس مقادير جدول (ب) توصیه میشود.طول تصویر بازو(w) میتواند برابر و یا کمتر از 0.25h باشد.

همچنين براي زاويه نصب چراغ (∝) مقادیر جدول (ج) توصیه میگردد.

 

روشنایی مناسب برای پایه چراغ دکوراتیو خیابانی:

چراغ مورد استفاده در این محصول شامل طیف گسترده ای میباشد که میتوان آنها را به دو دسته کلی LED و لامپی تقسیم بندی کرد که امروزه چراغ های LED به دلیل مزیت هایشان (طول عمر بیستر،بهره نوری بالا،هزینه تعمیر و نگهداری کمتر) کاربرد بیشتری دارند.

 

در یک پروژه روشنایی به چه تعداد پایه چراغ دکوراتیو نیاز داریم؟

پایه چراغ دکوراتیو بدلیل استفاده از قطعات جانبی و طراحی منحصربفرد از قیمت بالایی نسبت به سایر مدل های پایه چراغ روشنایی برخوردار است به همین دلیل منطقی است که با یک طرح اصولی بهینه ترین حالت (بیشترین روشنایی با کمترین تعداد پایه) را برای روشنایی محیط مورد نظر تدوین کرد به همین منظور یک دستور العملی توسط متخصصان سما تابان تهیه شده است که برای تعیین تعداد پایه ها میتواند کمک کننده باشد:تعداد مورد نیاز پایه چراغ برای یک محدوده

پایه چراغ دکوراتیو
پایه چراغ دکوراتیو

ریخته گری آلومینیوم:

ریخته گری یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های استفاده از فلزات است که در آن فلز موردنظر را به شکل نهایی موردنیاز تبدیل می‌کنند. در ریخته گری آلومینیوم به کوره‌های ریخته گری نیاز است که اولین نمونه‌های آن با خاک رس ساخته می‌شد. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، از لایه‌های مس و چوب در این کوره‌ها کمک گرفته شد. به‌صورت کلی، برای فلزات با موم‌سانی (Plasticity) کم یا تولید قطعات با شکل‌های منحصربه‌فرد، می‌توان از روش ریخته گری استفاده کرد. ریخته گری آلومینیوم هم یکی از شیوه‌های اساسی تولید قطعات و محصولات گوناگون آلومینیومی است.

ویژگی آلیاژهای آلومینیوم:

  • قطعه تولیدشده با ریخته گری آلومینیوم ابعاد و اندازه‌ای کاملاً متناسب با ابعاد نمونه اولیه یا به‌اصطلاح Near Net Shape دارد. به همین خاطر دیگر نیازی به فرآیندهای ماشین‌کاری ثانویه وجود ندارد.

·        قطعات به‌دست‌آمده از ریخته گری دقیق آلومینیوم در عین سبک بودن، بسیار مستحکم هستند و ظاهری زیبا دارند.

·        قطعات تولید شده با ریخته گری آلومینیوم قیمتی ارزان‌تر و مناسب‌تر دارند و محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب را تولید می‌کنند تا مشتریان صنایع مختلف دغدغه‌ای ازاین‌جهت نداشته باشند.

·        آلیاژهای آلومینیوم با ویژگی‌های مثبت خود همچون مقاوم بودن در برابر خوردگی، کاربردهای گوناگونی در بخش‌های مختلف صنعت دارند.

 

 

 

 

 

پايه چراغ خياباني

یک دیدگاه برای “پایه چراغ دکوراتیو

  1. اشتراک ها: پایه چراغ روشنایی - سما تابان گستر

  2. اشتراک ها:  برج نوري - سما تابان گستر

  3. اشتراک ها: پايه چراغ خياباني - سما تابان گستر

  4. اشتراک ها: برج نوری چیست - سما تابان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *