پایه چراغ راهنمایی یک سازه فلزی است که برای نصب چراغ راهنمایی و متعلقات آن در تقاطعات شهری طراحی میشود.جنس بدنه این سازه از فولاد ST37 با ضخامت 3 تا 4 میلیمتر میباشد که بسته به ابعاد سازه ضخامت پایه تعیین میگردد برای جلوگیری از زنگ زدگی و خورگی بدنه سازه نیز از پوشش گالوانیزه و یا رنگ اپوکسی استفاده میشود که مقاومت و طول عمر گالوانیزه بیشتر بوده به همین دلیل توصیه کارشناسان به استفاده از پوشش گالوانیزه میباشد. در طراحی این سازه میبایست الزامات ترافیکی و نکات ایمنی با دقت رعایت شود تا علاوه بر جلوگیری از هرگونه مخاطره ای، روانسازی ترافیک را به خوبی انجام دهد، لذا ضروری است که طراحی این سازه توسط شرکت های با تجربه در حوزه تولید محصولات ترافیکی انجام گیرد که شرکت سما تابان با سال ها تجربه توانسته یکی از تولید کنندگان قابل اعتماد در بحث تولید محصولات ترافیکی  باشد. قیمت پایه چراغ راهنمایی نیز بسته به ابعاد و جنس بدنه و پوشش آن تعیین میگردد. این محصول برحسب کاربرد به دو دسته کلی تقسیم میشود:

پایه چراغ پارکی

 

1.پایه چراغ راهنمایی کنسولی(بازودار):                   

این محصول در واقع مدل اصلی پایه چراغ راهنمایی میباشد که بدلیل طراحی منحصربفرد خود بخوبی نیازهای ترافیکی را پاسخگو بوده است. ساختار این مدل شامل یک بخش عمودی و یک بخش افقی (بازویی) است که این دو قسمت به صورت فلنچی به یکدیگر متصل میشوند که پس از اتصال ارتفاع قسمت بازویی از سطح زمین میبایست به 6 متر برسد. طول قسمت بازویی نیز بسته به عرض تقاطع متغییر است. این پایه ها عمدتا در چند اندازه خاص (3*6، 4*6، 4.5*6) طراحی میشوند که البته همانطور که ذکر شد قسمت بازویی بسته به عرض تقاطع متغییر است.قیمت این مدل از پایه چراغ راهنمایی بسته به طول بازو و پوشش آن متغییر است.جنس بدنه نیز از فولاد ST37 و ضخامت قسمت عمودی 4 میلیمتر و ضخامت قسمت افقی (بازویی) نیز 3 میلیمتر در نظر گرفته میشود. برای پوشش بدنه نیز از گالوانیزه گرم و یا رنگ اپوکسی استفاده میشود. اتصال قسمت عمودی و افقی نیز به صورت فلنچی صورت میگیرد که این باعث مقاومت بیشتری ایجاد کرده و از طرفی از لرزش قسمت افقی سازه و در نتیجه چراغ راهنمایی جلوگیری میکند.

پایه چراغ راهنمایی

طرح فنی مدل کنسولی:

 

2.پایه چراغ راهنمایی(کمکی یا جانبی):            

این محصول معمولا به منظور مکمل مدل کنسولی و افزایش دید رانندگان به کار میرود که ارتفاع استاندارد برای این محصول 4 متر میباشد.بدنه این محصول از ورق فولاد ST37   با ضخامت 3 میلیمتر ساخته میشود و از پوشش گالوانیزه گرم و یا رنگ اپوکسی برای پوشش آن استفاده میشود. جنس فولاد و پوشش نقش اصلی را در تعیین قیمت پایه چراغ راهنمایی دارد.

 

 

 

پایه چراغ راهنمایی
پایه چراغ راهنمایی

 

طرح فنی مدل ایستاده:

پایه چراغ عابر پیاده:

این محصول در واقع نوعی از پایه چراغ راهنمایی ایستاده میباشد که صرفا برای نصب چراغ عابر پیاده کاربرد دارد که به همبن دلیل این سازه را با ارتفاع 2.5 متر تولید میکنند تا عابران پیاده دید مناسبی نسبت به آن داشته باشند. از این سازه به عنوان یک پایه کمکی در کنار پایه های اصلی و در مواقعی که عابران پیاده دید کافی به پایه های اصلی ندارند و یا در تقاطعات بزرگ شهری استفاده میکنند.

 

نمونه های تولیدی سما تابان:

 

چرا پایه چراغ راهنمایی سما تابان:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد
  • فرآیند تولید منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی
  • انجام تست های آزمایشگاهی در مجهزترین آزمایشگاهها
  • تعهد به اجرای سفارشات در زمان مقرر
  • بهره مندی از نیروهای متخصص و با تجربه
  • در نصب و راه اندازی این محصول معمولا دو مشکل عمده وجود دارد یکی نحوه نصب چراغ راهنمایی و سایر متعلقات بر روی سازه که نصاب سعی میکند از طریق جوشکاری این مشکل را برطرف کند که این امر سبب بروز ایراد در پوشش سازه و کاهش عمر آن میشود و دیگری چگونگی عمود کردن کنسول بر مسیر سواره رو میباشد که شرکت سما تابان برای هر دو مشکل با یک طراحی خلاقانه به راه حل مناسبی دست پیدا کرده است.

 

عوامل موثر بر قیمت پایه چراغ راهنمایی:

ابعاد بدنه:با افزایش ارتفاع و نیز وزن سازه ضخامت ورق بدنه و نیز قطر داخلی آن افزایش میابد که بدنبال آن قیمت نهایی سازه نیز افزایش خواهد یافت.

پوشش بدنه:استفاده از پوشش گالوانیزه بدلیل مقاومت بیشتری که ایجاد میکند نسبت به رنگ اپوکسی قیمت نهایی سازه را افزایش خواهد داد.همچنین هر مقدار ضخامت گالوانیزه بیشتر باشد قیمت سازه بیشتر خواهد بود.

جنس بدنه:استفاده از ورق فولاد استاندارد (st37) بدلیل کیفیت بالا و نیز طول عمر بیشتر موجب افزایش قیمت نهایی سازه خواهد شد.

بیس پلیت:با افزایش قطر و ضخامت بیس پلیت و ابعاد لچکی قیمت نهایی سازه نیز افزایش خواهد یافت.

با توجه به توضیحات بالا کاملا روشن است که با افزایش کیفیت و ایمنی پایه چراغ راهنمایی قیمت نهایی آن نیز افزایش خواهد یافت و اعلام قیمت های پایین از سوی بعضی از شرکت ها بدلیل تولید یک محصول غیر استاندارد خواهد بود.توصیه همیشگی ما به مشتریان خود استفاده از یک محصول استاندارد اگرچه با قیمت اولیه بیشتر میباشد چرا که استفاده از یک محصول بی کیفیت از یک طرف هزینه های تعمیر و نگهداری را افزایش میدهد و از طرف دیگر میتواند موجب بروز مخاطرات جبران ناپذیر گردد.

 

علل استفاده از چراغ راهنمایی:

  • افزایش ایمنی: مهمترین ذلیل استفاده از چراغ راهنمایی در تقاطعات افزایش ایمنی می باشد. مطالعات ثابت کرده که استفاده از چراغ راهنمایی حدود40% میزان تصادفات در تقاطعات را کاهش می دهد برای بررسی تاثیر چراغ راهنمایی بر کاهش تصادفات از تعداد نقاط برخورد در یک تقاطع استفاده می شود به این صورت که در یک تقاطع مجهز به چراغ راهنمایی تعداد نقاط برخورد به مراتب کمتر از یک تقاطع فاقد چراغ راهنمایی می باشد.

 

 

 

  • کاهش میزان تاخیر وارد بر وسایل نقلیه:

با توجه به شکل زیر می بینیم که وقتی میزان تردد نستا کم و تقاطع مجهز به چراغ راهنمایی است میزان تاخیر وارد بر وسایل نقلیه نسبت به زمانی که تقاطع فاقد چراغ است، بیشتر است. به تدریج که میزان تردد زیاد می شود این فاصله زمانی تاخیر کاهش می یابد تا آنجا که متوسط میزان تاخیر وارد بر وسایل نقلیه ای که در تقاطع مجهز به چراغ راهنمایی قرار می گیرند کمتر از تقاطع فاقد چراغ است.

 

مقایسه میزان تاخیر وارده بر وسایل نقلیه در یک تقاطع در دو حالت مجهز به چراغ  و فاقد چراغ راهنمایی

 

  • افزایش ظرفیت تقاطع:

با توجه به شکل زیر می توان دریافت که اگر نصب چراغ راهنمایی با مطالعات دقیق و صحیح صورت گیرد می تواند منجر به افزایش ظرفیت تقاطع گردد.

 

محل نصب پایه چراغ راهنمایی:

محل نصب پایه چراغ کنسولی:

در این مدل فاصله آزاد بین پایین ترین نقطه قاب چراغ راهنمایی و سطح جاده در خیابان های محلی و راه های شریانی درجه دو میبایست بیشتر از 5/4 متر و کمتر از 5/5 متر باشد و نیز در راه های شریانی درجه یک بیشتر از 5 متر و کمتر از 5/5 متر باشد.فاصله پایه چراغ راهنمایی از سطح سوارخ رو میبایست حداقل 5/0 متر باشد که اندازه مطلوب آن حدود 5/1 متر میباشد.

 

محل نصب پایه چراغ ایستاده:

در این مدل  چراغ های راهنمایی میبایست در ارتفاع 4/2 تا 5/4 متر از سطح سواره رو نصب شود. فاصله پایه چراغ راهنمایی از سطح سوارخ رو میبایست حداقل 5/0 متر باشد که اندازه مطلوب آن حدود 5/1 متر میباشد.

حداقل دو چراغ راهنمایی با توجه به سرعت حرکت باید از فاصله ای که در جدول زیر تعیین گردیده داخل مخروط دید رانندگان وسایل نقلیه قرار بگیرد.

  • در محل تقاطع  کافی است که یک چراغ راهنمایی در مخروط دید رانندگان وسایل نقلیه قرار بگیرد.

 

مخروط دید استاندارد :

دید افقی:

دید قاِئم:

H=1/05+0/36L

L:فاصله افقی چراغ راهنمایی تا راننده         H:حداکثر ارتفاع ماژول چراغ راهنمایی

 

قوس های قائم و افقی واقع در نزدیکی تقاطع مانع میشوند که چراغ های راهنمایی از فاصله کافی در داخل مخروط دید رانندگان قرار بگیرند.

تقاطع در محل قوس قائم:

 

تقاطع در محل قوس افقی:

 

در تقاطعات ساده راههای دو طرفه معمولا برای هر یک از جبهه های تقاطع دو چراغ راهنمایی در نظر میگیرند که محل نصب آنها به این ترتیب است که یک چراغ راهنمایی در سمت چپ خط ایست و درست در جلوی آن خط و چراغ دیگر را در سمت راست در طرف مقابل نصب میکنند.

 

  • چراغ راهنمایی نزدیک به خط ایست (چراغ راهنمایی چپ نزدیک) خود نشان دهنده خط ایست است و اگر چنین خطی وجود نداشته باشد محل آن به عنوان خط ایست در نظر گرفته میشود.

 

  • چراغ راهنمایی سمت راست هر جبهه چنان نصب میشود که در مخروط دید رانندگانی که در محل خط ایست ایستاده اند قرار گیرد (چراغ راهنمایی راست دور) برای این منظور اگر چراغ راهنمایی راست دور بالاسری باشد فاصله آن از محل خط ایست نباید کمتر از 12 متر باشد تا در مخروط دید رانندگان متوقف در محل ایست قرار بگیرد. اگر این چراغ در فاصله خیلی دور قرار گیرد از قدرت تاثیر آن کاسته میشود بنابراین فاصله چراغ راهنمایی راست دور خط ایست نباید از 36 متر بیشتر باشد. اگر عرض تقاطع زیاد باشد و نتوان چراغ راهنمایی راست دور را در فاصله نزدیک تر از 36 متری خط ایست نصب کرد میتوان آن را در فاصله دورتر تا 48 متری خط ایست نصب کرد که در این حالت قطر ماژول چراغ راهنمایی باید 30 سانتیمتر باشد.

 

  • در راههای شریانی درجه یک علاوه بر دو چراغ چپ نزدیک و راست دور برای هر جبهه باید حداقل یک چراغ راهنمایی جانبی به عنوان مکمل در داخل میانه نصب کرد همچنین در تقاطعات عریض و پیچیده گاهی برای رعایت ضوابط قرارگیری چراغ راهنمایی در داخل مخروط دید رانندگان لازم است چراغ های کنسول دار و جانبی بیشتری نصب نمود.
  • فاصله دو چراغ راهنمایی هم جهت باید بیشتر از 3 متر و کمتر از 4 متر باشد.
  • به منظور استفاده از پایه  برای نصب چراغ عابر پیاده باید محل پایه ها را در نزدیکی امتداد پیاده گذر قرار دهند تا پیاده رو در مورد تشخیص چراغ راهنمایی دچار ابهام نشود.

 فاز بندي در چراغ راهنمايي

 

یک دیدگاه برای “پایه چراغ راهنمایی

  1. اشتراک ها: دکل دوربين - سما تابان گستر

  2. اشتراک ها: اصول طراحی، ساخت و نصب پایه چراغ راهنمایی - سما تابان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *